B2 mist weer koelbloedigheid

... (penalty)

B-Junioren, B2, 4e klasse 4

14 januari 2012 14:30

Al voor de derde keer dit seizoen kwam Schoonhoven Gouderak B1 tegen. Deze keer trokken de blauw-witten, die drie-kwart van de wedstrijd met 10 man speelden, aan het kortste eind: het werd 5-0 voor Gouderak.

Twee keer eerder in de competitie had Schoonhoven nipt met 3-2 gewonnen van Gouderak, allebei de keren thuis op het eigen Hofland. Deze keer was het uit. Schoonhoven was voor het eerst sinds lange tijd compleet en blessurevrij, en had de afgelopen week op de trainingen maar 1 absentie geteld. Tijd voor een nieuwe start, zo hoopten de coaches.

Dat viel een beetje tegen. Schoonhoven kwam nogal slap uit de startblokken, alsof de winterstop nog in de hoofden zat. Gouderak was wel vanaf het begin bij de les, en had in de openingsfase een licht overwicht. Dat resulteerde na 4 minuten al in een doelpunt: de rechtsbuiten van Gouderak, die de goal scoorde, had eigenlijk buitenspel moeten staan, maar omdat er in de hoek rechtsachter bij Schoonhoven een verdediger was blijven hangen kon de grensrechter niet vlaggen en moest de goal gewoon blijven staan.

Schoonhoven was de wedstrijd begonnen met een nieuw systeem: op het middenveld was Quirin in de punt naar achteren geposteerd, om het middenveld wat meer verdedigend vermogen te geven. De eerste vijf minuten was het nog wat onwennig, maar daarna begon het steeds beter te lopen. Quirin ving de opkomende middenvelder op en fungeerde als aanspeelpunt in de middencirkel, en Tommy en Mo konden zich meer concentreren op het aanvallende spel, wat hun ook beter afgaat. Toch was het Gouderak dat de 2-0 scoorde, in een periode dat Schoonhoven steeds beter in het spel kwam. Het was een uitval over links, in de 14e minuut, en het moet gezegd, hij werd er erg mooi ingelegd in de korte hoek.

Foto: Quirin maakte een goede start als verdedigende middenvelder. Foto: Quirin maakte een goede start als verdedigende middenvelder.

Op dat moment was er nog niet veel aan de hand: Schoonhoven mocht nog hopen dat ze de wedstrijd konden doen kantelen, als ze de stijgende lijn konden vasthouden. Die hoop werd in de 20e minuut ruw de grond ingeboord, toen Oussama rood kreeg voor een vliegende tweebenige tackle op zijn tegenstander. Op die beslissing was helaas helemaal niets af te dingen. Met 10 man moest Schoonhoven een stapje terug doen, en dat leidde in de 26e minuut tot de 3-0. Wiebe werd gepasseerd door zijn tegenstander en trok hem naar de grond. Een penalty dus, en ook daar was niets op af te dingen.

In de rust sprak Schoonhoven af om toch nog voor de winst te gaan: achterin zouden we 1 op 1 gaan spelen om op de rest van het veld Gouderak gewoon partij te kunnen geven. Dat leek een tijdje te werken: Schoonhoven had in het eerste kwartier verreweg het meeste balbezit en ook werkelijk een overwicht. Kansen waren er ook, maar ze gingen er niet in; aan de andere kant scoorde Gouderak wel. In de 7e minuut werd één keertje de opkomende middenvelder niet goed opgevangen, en toen was het meteen raak.

In het laatste stuk van de wedstrijd sloop bij Schoonhoven de vermoeidheid erin, en werd het verdedigend steeds moeilijker om de boel dicht te houden. Dat leidde in de 28e minuut tot nog een doelpunt, dat de eindstand op 5-0 bracht. Aan de andere kant ging Schoonhoven, waar Ricky voorin uitgroeide tot de gangmaker, steeds meer aandringen, maar het team heeft al enige tijd moeite om te scoren. Er kwamen zelfs nog twee enorme kansen, voor Levi en Ryan, maar in beide gevallen redde de Gouderakse keeper met katachtige reflexen.

Voor Schoonhoven was het de tweede verliespartij op rij tegen een team waar eerder van gewonnen was. De jongens zullen er de schouders onder moeten zetten om weer met discipline en als een team te gaan voetballen. Volgende week speelt Schoonhoven thuis tegen Lekkerkerk B2, om kwart voor een.

Keeper: Patrick
Verdediging: Youri (Bas), Wietse, Wiebe, Oussama