B4 houdt stand tegen UNIO B2

Schoonhoven JO17-4

B-Junioren, B4, 5e klasse 05

14 januari 2012 14:30

Schoonhoven B4 heeft in de eerste wedstrijd in 2012 een goed resultaat gehaald, door in Oudewater het sterkere UNIO B2 op 1 – 1 te houden.

In de eerste helft was UNIO duidelijk de betere ploeg. In de openingsfase was er weliswaar een moment waarop een handsbal van een UNIO-verdediger (volgens Schoonhoven-supporters) niet met een penalty werd bestraft, maar verder was het UNIO dat de wedstrijd domineerde. Schoonhoven werd regelmatig overlopen via goede snelle combinaties op het middenveld. Zelfs met de goed keepende Coen op doel kon een doelpunt van de Oudewaternaren niet uitblijven. De goal viel na een kwartiertje; na matig uitverdedigen, kon UNIO over de rechterflank oprukken; de voorzet werd netjes tot doelpunt gepromoveerd. UNIO benutte het veldoverwicht echter niet maximaal; typerend waren twee hoekschoppen die direct in het zijnet terecht kwamen.

En na een van de schaarse aanvallende acties wist Schoonhoven zowaar terug in de wedstrijd te komen. Na zo’n 35 minuten bereikte Rick met een mooie pass Dayo in het doelgebied. Na wat kappen en draaien wist Dayo, tegen de verhouding in, de gelijkmaker op het scorebord te brengen. De rust werd gehaald met 1 – 1, maar begeleiding en toeschouwers waren bepaald niet gerust op het verloop van de tweede helft. Zelfs een kleine nederlaag zou nog een acceptabel eindresultaat kunnen zijn.

De tweede helft gaf echter een meer evenwichtig beeld te zien; Schoonhoven was meer gelijkwaardig aan UNIO, verdedigde met volle overgave en kwam af en toe ook tot combinaties. De bekroning hiervan had een doelpunt kunnen zijn dat Rick maakte, maar naar het oordeel van de scheidsrechter was dat vanuit buitenspelpositie, dus de goal ging niet in het boekje van de arbiter. Ook UNIO had een aantal zeer goede kansen in deze tweede helft, maar de bal belandde een keer op de lat en ging een keer rakelings langs de – voor Schoonhoven – goede kant van de paal. Tegen het eind van de wedstrijd zette UNIO nog aan voor een slotoffensief, maar onze jongens hielden goed stand en namen een zwaar bevochten punt mee terug naar de Zilverstad.

Hiermee is maar weer aangetoond dat inzet en werklust ook beloond worden, net als in de wedstrijd vlak voor de winterstop toen ook een gelijkspel voor de poorten van de hel werd weggesleept tegen een sterkere tegenstander. Wanneer de jongens daarnaast de technische vaardigheden kunnen inzetten, die ze op de training al vaak laten zien, gaan dit soort wedstrijden in de toekomst ook nog wel gewonnen worden. De eerstvolgende krachtproef, waarin ze dit kunnen laten zien, is komende week tegen de nieuwe koploper, Bergambacht B2.