B2 laat koploper kansloos

Schoonhoven JO17-2

B-Junioren, B2, 4e klasse 4

3 maart 2012 16:15

Drie keer is dan toch scheepsrecht: na 2 keer onverdiend verloren te hebben van SPV '81 B1 wist Schoonhoven deze keer het karwei wel te klaren. Het werd in Polsbroek een volledig verdiende 0-3.

Schoonhoven was SPV twee keer eerder tegengekomen dit seizoen. In de beker, in Polsbroek, werd het na een gelijk opgaande wedstrijd 4-1 voor Polsbroek, en in Schoonhoven voor de competitie werd het ondanks een duidelijk Schoonhovens overwicht toch een 2-4 overwinning voor de Polsbroekenaren.

Om de wat aparte tactiek van SPV tegen te gaan - 4-4-2 met echte vleugelspelers, geen spits in het centrum, en voornamelijk verdedigend ingestelde middenvelders - kwamen de coaches Michel en Eric met een nieuwe tactiek. Schoonhoven zou ook 4-4-2 gaan spelen, met een ruit op het middenveld, Wietse met de punt naar achteren om de opkomende man op te vangen, en Levi en Ryan voorin. Invaller Cody van de B4 begon centraal achterin, en de andere invaller Dayo, ook van de B4, begon op de bank. Mo was op het laatste moment geblesseerd afgevallen, en Quirin is al langere tijd geblesseerd.

Wietses wedstrijdvoorbereiding: Ballen over de sloot schieten en ophalen.

Wietses bijzondere wedstrijdvoorbereiding: Ballen over de sloot schieten en ophalen.

De tactische opdrachten werden door de spelers perfect uitgevoerd, en het was al snel duidelijk dat SPV er niet goed raad mee wist. Schoonhoven was heer en meester in de eerste helft, en liep op regelmatige wijze uit naar een 0-3 voorsprong. In de 13e minuut kwam Ricky door op rechts en bereikte hij met een korte pass Nabil, die hem er van een meter of 10 koel intikte. In de 29e minuut kreeg Ryan de bal voor zijn voeten na een corner, en haalde hij doeltreffend uit met links. En in de 36e zorgden de beide doelpuntenmakers voor de voorbereiding: Nabil bereikte Ryan op links met een loepzuivere steekpass, Ryan zette voor, en Levi kopte binnen bij de tweede paal.

SPV wist daar weinig meer tegenover te stellen dan een scherp afstandsschot, dat door Patrick vakkundig uit de hoek geranseld werd. De gevaarlijkste man van SPV, de linksbuiten die volgens de verhalen iedere wedstrijd wel een goaltje pakt, werd door een ijzersterk spelende Bas stevig in de tang gehouden, de rechtsbuiten kwam er tegen Youri ook nauwelijks aan te pas hoewel hij iets van 2 koppen groter was, en in het centrum was eerst Wietse, en daarna Tommy steeds aanspeelbaar en klaar om de inschuivende middenvelders af te stoppen. Ook de wissels die Michel noodgedwongen moest doen in de eerste helft haalden Schoonhoven niet uit het ritme. Tommy liep al vroeg in de wedstrijd tegen een gele kaart op wegens praten, en moest even naar de kant om af te koelen: Fouad kwam in zijn plaats en ging voorin spelen, en Ryan zakte een linie. Daarna moest Cody eraf na een keiharde charge van de Polsbroekse linksbuiten, die met gestrekt been en de noppen naar voren inkwam. Als er ergens een gele kaart voor gegeven had moeten worden, was dat het wel. Tommy kwam terug in het veld en ging in de punt naar achteren spelen, en Wietse zakte naar het centrum van de verdediging.

In de tweede helft kwam Dayo erin op de linkshalf positie en gebeurde er nog van alles op het veld, maar op voetballend gebied niet zo veel meer. Het was een geval van, Schoonhoven hoefde niet meer zo nodig, en SPV kon niet. SPV probeerde vanaf het begin strakker in de mandekking te spelen en meer de combinatie te gebruiken, maar dat had eigenlijk weinig effect, het haalde voornamelijk de vaart uit hun spel en ze hielden het ook niet lang vol. Uiteindelijk moest Patrick nog twee keer handelend optreden: 1 keer op een inzet van dichtbij in de korte hoek, en 1 keer op een keihard afstandsschot hoog door het midden. Schoonhoven kon ook geen echte kansen meer creëren, en zo kon het gebeuren dat de scheidsrechter de hoofdrol opeiste. Het moet gezegd worden dat het niet de eerste keer is dat de B2 in de problemen komt door slecht gedrag op het veld, en dat niet alle door de scheidsrechter uitgedeelde waarschuwingen onzin waren. Maar zo af en toe was er ook geen touw aan vast te knopen. Gelukkig zag hij de voetballende zaken wel goed en had zijn kaartenwoede verder geen grote gevolgen, niemand kreeg een tweede kaart, en de ruststand bleef tot het einde van de wedstrijd op het bord staan.

Al met al een uitstekende overwinning voor Schoonhoven: SPV, op verliespunten de koploper (ze hebben twee wedstrijden minder gespeeld dan de andere teams), was kansloos en kon geen enkele aanspraak maken op een punt. Het was vooral een tactisch sterke en volwassen wedstrijd van Schoonhoven, die behalve een paar korte periodes vlak voor en na rust precies deden wat ze moesten doen. Voor SPV was het de eerste nederlaag van de competitie en - dat mag ook wel gezegd worden - de eerste keer dat ze niet tot scoren konden komen. Door de overwinning komt Schoonhoven in punten gelijk met SPV, al hebben die dus wel twee wedstrijden minder gespeeld; de afstand tot nummer 1 (op punten) Groeneweg, waar Schoonhoven nog helemaal niet tegen gespeeld heeft, blijft 2 punten.

Volgende week speelt Schoonhoven al weer uit, tegen WDS uit Driebruggen, ook een van de sterkere teams uit deze competitie. WDS staat gelijk met Schoonhoven, met 16 punten uit 9 wedstrijden (maar wel een veel beter doelsaldo), en heeft zowel tegen SPV als tegen Groeneweg gelijkgespeeld. De thuiswedstrijd tegen WDS werd in november maar net gewonnen door Schoonhoven, dus dit wordt weer een zware pot.

Opstelling
Keeper: Patrick
Verdediging:

Bas, Wiebe, Cody (Wietse), Youri

Middenveld:

Ricky, Nabil, Wietse (Tommy), Tommy (Dayo)

Aanval:

Levi, Ryan (Fouad)