Schoonhoven boekt 3e overwinning op rij

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

3 maart 2012 15:00

Hul, C.D.R. van der

Schoonhoven heeft met een 3e overwinning op rij uitstekende zaken gedaan. Net als vorige week tegen Moerkapelle won Schoonhoven op eigen veld met 3-1. Dit keer was het BSC '68 dat werd verslagen. Voor Schoonhoven waren Paul Hom (2x) en Rogier Peltenburg de doelpuntenmakers. Door de overwinning steeg Schoonhoven naar de 4e plaats op de ranglijst.

De laatste weken gaat het Schoonhoven weer voor de wind. Na winstpartijen tegen TAVV en Moerkapelle was het vertrouwen voorafgaand aan de wedstrijd groot. Bert Portuyt had een aantal wijzigingen doorgevoerd in zijn elftal t.o.v. de wedstrijd tegen Moerkapelle. Robin Heijkoop zat een schorsing van één wedstrijd uit en Surija Nandagopal en Deef Vermeulen waren een weekend weg. Daar tegenover stond wel de terugkeer van routinier Jouk Pols.

Schoonhoven begon het duel met BSC ’68 niet onaardig en had het eerste kwartier een duidelijk overwicht. Kleine kansen kreeg de ploeg ook, maar het vizier stond nog niet op scherp. Naarmate de eerste helft vorderde werd het spel er niet beter op en  kwam BSC ’68 beter in de wedstrijd en kreeg ook mogelijkheden, maar tot score wisten beide ploegen niet te komen. Schoonhoven mocht 5 minuten voor rust ook niet klagen dat het geen penalty tegenkreeg nadat duidelijk aan het shirt van een  BSC ’68 speler shirt werd getrokken in het strafschopgebied.

Bert Potuyt zal in de rust ongetwijfeld zijn onvrede hebben geuit, want zijn ploeg speelde in een veel te laag tempo en de echte wil om te winnen ontbrak. Al snel hadden de woorden van de trainer effect, want in de 50e minuut kwam Schoonhoven na een prachtige treffer op een 1-0 voorsprong. Rogier Peltenburg omspeelde met een schitterende beweging zijn tegenstander en zijn voorzet werd bij de eerste paal knap binnengeschoten door Paul Hom.

Niet voor het eerst dit seizoen had Schoonhoven het bij een voorrsprong moeite de wedstrijd te controleren. De ploeg ging teveel achteruit lopen en dat bood BSC ’68 de kans op jacht te gaan naar de gelijkmaker. Schoonhoven had geluk da het de ploeg uit Benthuizen deze middag ontbrak aan scherpte, want de gelijkmaker zou er niet komen. Uiteindelijk was het in de 70e minuut Rogier Peltenburg die de marge verdubbelde. Een klutsbal werd eerst nog gekeerd door de lat en keeper, maar Peltenburg was er snel bij om het beslissende tikkie te geven.

In het verdere verloop leek het erop dat Schoonhoven eenvoudig stand zou houden, maar toch werd het in de slotfase nog spannend. Een hoekschop werd in één keer op fantastische wijze binnengeschoten en zo kwamen de gasten terug tot 2-1. Lang duurde de spanning niet, want kort daarna was het Paul Hom die de wedstrijd definitief op slot gooide met zijn tweede treffer van de middag. 3-1 zou ook de eindstand worden.

Hoewel het geen grootse wedstrijd was van Schoonhovense zijde, kan het elftal tevreden zijn met het resultaat. Door de overwinning passeerde Schoonhoven Be Fair op de ranglijst. Volgende week staat een belangrijke ontmoeting op het programma. Schoonhoven speelt dan in Berkenwoude de derby tegen Perkouw. De berkenwoudenaren draaien als promovendus een uitstekend seizoen en doen nog volop mee op de prijzen. Schoonhoven kan dus een tot op het bot gemotiveerd Perkouw verwachten. Hopelijk weet Schoonhoven met 3 punten huiswaarts te keren.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen, Arbeider, Berendsen, De Jong, Jouk Pols, Niestadt (Van Elteren), Kuiper (Kruiper), Van der Heijden, Peltenburg en Hom.