Weer grote uitslag voor B2

B-Junioren, B2, 4e klasse 4

24 maart 2012 12:45

Peter Bax

Na de zevenklapper van vorige week wilde Schoonhoven tegen Spirit graag de lijn doortrekken. Na een moeizame eerste helft werd Ryan na rust de grote man met een echte hattrick, waarmee hij Schoonhoven naar een 8-2 overwinning leidde.

Spirit was weer zo'n tegenstander waar we wisselende resultaten tegen hadden geboekt. In de beker een dikke 9-3 overwinning, maar in de competitie uit waren we niet verder gekomen dan 4-4, en mochten we niet klagen dat we in de laatste minuut nog de gelijkmaker konden scoren. Aan de andere kant was dat ene puntje ook meteen het enige punt dat Spirit tot nu toe gehaald had: ze staan in de stand dan ook stijf onderaan.

De warming-up van Schoonhoven was heel matig, geen inzet of concentratie te bespeuren, dus dat gaf wel wat zorgen voor de wedstrijd. Het was inderdaad niet super wat er in de eerste helft op de mat gelegd werd, maar toch wel degelijk. Het lijkt erop dat de basispatronen er inmiddels behoorlijk goed zijn ingeslepen. De posities werden netjes vervuld en overgenomen, er werd weer veel in de ruimtes gelopen, het was goed dynamisch voetbal waarbij alleen opviel dat de passing wat matig was, vooral vaak te zacht. Spirit bood tegengas met fysiek voetbal, zocht vaak het contact en ging er stevig in, zonder overigens over de schreef te gaan. Het gevolg was dat Schoonhoven wel een overwicht had, maar zonder dat dit direct leidde tot heel veel druk op de Ouderkerkse goalie.

De Schoonhovense verdediging stond ook in deze wedstrijd weer goed. Wiebe en Wietse hielden het centrum potdicht, en op linksachter vocht Oussama stevige duels uit met de sterke rechtsvoor van Spirit. Alleen Youri had het op rechts lastig tegen zijn directe tegenstander, die zelfs nog groter was dan onze Levi. Youri heeft dit seizoen al vaker laten zien dat hij prima in staat is een grotere tegenstander er onder te houden, maar deze was wel erg groot. De nul werd in ieder geval gehouden, en hoewel Schoonhoven zelf niet tot scoren kwam konden ze toch met een 2-0 voorsprong gaan rusten. In de 24e minuut pikte Ryan een afgeslagen bal uit een corner op en slingerde hem terug de zestien in: een Spirit-middenvelder stak zijn been uit en knalde hem pardoes tegen het eigen net. In de 32e was het weer raak: Levi en Tommy combineerden zich door de linkerkant van de Ouderkerkse verdediging heen, en de lage voorzet werd door een verdediger onder druk van Ricky in het eigen doel gewerkt.

De tweede helft begon slecht: na 3 minuten kon Spirit uitbreken dankzij knullig balverlies op het middenveld, en schoten ze koel de 2-1 in. Schoonhoven behield wel het overwicht, en kroop steeds dichter naar het doelgebied van Spirit. Tegelijkertijd werd de wedstrijd wat onvriendelijker, en even later werd Tommy 5 minuten naar de kant gestuurd om af te koelen. Youri nam zijn plek over op het middenveld, en speelde daar verder een puike wedstrijd. In de 12e minuut herstelde Schoonhoven de marge: Ricky, die verbeten duels uitvocht met de uitstekende linksback van Spirit, kwam er goed langs en zette voor. Levi miste de bal half, en van daar rolde hij voor Ryans voeten die beheerst intikte.

Foto: De man van de hattrick Ryan (links) kijkt toe hoe Tommy de bal afschermt.

Tien minuten later waren dezelfde drie spelers betrokken bij de 4-1. Uit een vlijmscherpe counter kwam Levi door bij de paal rechts, en legde onzelfzuchtig af naar links waar Ryan hem voor het inleggen had. Toen ging het ineens hard - mogelijk deels omdat Spirit, dat geen wissels had, moe begon te worden. Twee minuten na de 4-1 had Ryan zijn hattrick vol kunnen maken, maar hij wilde blijkbaar iets terugdoen voor Levi en legde de bal opzij, alleen net te hard, zodat deze kans overging. Weer twee minuten later was het dan toch raak, Youri zette Ryan vrij voor de keeper met een afgemeten dieptepass en Ryan maakte weer geen fout. Daarmee maakte Ryan dus een "echte" hattrick, zoals dat heet: drie doelpunten achter elkaar in dezelfde helft.

Amper een minuut later mocht Patrick al weer vissen, na een snelle tegenstoot van Spirit, maar het was niet meer dan een schoonheidsfoutje: de trein denderde gewoon voort. De sfeer op het veld was nog steeds wat grimmig, en de scheidsrechter laste zelfs op verzoek van de coach van Spirit een korte pauze in waarin beide coaches hun spelers even tot kalmte konden manen. Het hielp wel: na die pauze werd de wedstrijd zonder verdere problemen uitgespeeld. Levi scoorde nog twee keer van afstand in de slotfase, eerst op aangeven van Tommy en daarna van Oussama; en in de blessuretijd maakte Ryan het karwei af.

Ondanks de hoge score was deze overwinning zeker geen gemakkelijke voor Schoonhoven: ze hebben er flink voor moeten werken. De volgende wedstrijd wordt weer een echte krachtmeting, dan mogen we - voor het eerst dit seizoen! - tegen Groeneweg, de koploper (koploper op punten; op verliespunten is SPV de koploper). De wedstrijd is verplaatst (op verzoek van Schoonhoven), en wordt op woensdagavond 4 april uit in Groeneweg gespeeld om 19:30.

Keeper: Patrick
Verdediging: Youri (Bas), Wiebe, Wietse, Oussama
Middenveld: Mohamed, Nabil, Tommy (Youri)
Aanval: Fouad (Ricky), Levi, Ryan