Onnodige nederlaag B4

Schoonhoven JO17-4

B-Junioren, B4, 5e klasse 05

21 april 2012 11:00

Schoonhoven B4 heeft zaterdag 21 april tegen Capelle B3 een onnodige 4 – 0 nederlaag geïncasseerd.

Voor de aanvang van de wedstrijd werd met enig ontzag naar het fysieke overwicht van de Capellenaren gekeken. De gemiddelde Schoonhovenaar stak wat mager en klein af vergeleken bij de reuzen van Capelle. Eenmaal op het veld bleek dat het voetballend vermogen van Schoonhoven zeker zo groot was als dat van de spelers in het groen.

Schoonhoven moest het deze wedstrijd stellen zonder Tim, die vorige week een zware blessure heeft opgelopen, en zonder Dayo, die op uitwisseling was in het buitenland. Vooral het ontbreken van balkunstenaar Dayo noodzaakte onze jongens om meer te voetballen en dat ging behoorlijk goed. Er werd veel overgespeeld en ook met veel inzet gestreden en Schoonhoven had dan ook duidelijk het initiatief. De langer keeper van Capelle plukte echter menige hoge bal uit de lucht voor er echte doelkansen uit ontstonden. Het eerste echte gevaar voor Capelle kwam na zo’n tien minuten: een schot van Matthijs vanaf de rand van de zestien. Maar de Capelle-doelman stompte de bal goed weg.

Bij één van de uitvallen van Capelle moest Jurrie met een sliding redding brengen; het leek of hij de bal speelde, maar de scheidsrechter zag er een overtreding in. De vrije trap van net buiten het strafschopgebied werd echter ruim over geschoten. Schoonhoven bleef het overwicht houden, en de aanvalslinie (Rick, Pim en Jesper) kwam regelmatig goed door. Helaas werden de kleinere en grotere kansen niet benut. En dan gaat op een bepaald moment die aloude voetbalwet weer op: ‘als je niet zelf scoort, dan lukt het de tegenstander op een gegeven moment wel’. Na bijna een half uur spelen was Capelle weer eens een keer in de aanval en de Schoonhovense verdediging kreeg de bal niet goed weggewerkt. Na enkele schotpogingen die werden gekeerd, bracht de paal nog redding, maar de rebound werd goed langs Corné geschoten.

In de rest van de eerste helft kon Schoonhoven de stand niet meer gelijk trekken, maar gezien het vertoonde spel gingen zowel het team als de toeschouwers optimistisch aan de thee, want het zou in de tweede helft ongetwijfeld goed komen. Dit bleek uiteindelijk helaas niet het geval. Schoonhoven kwam veel minder aan aanvallen toe en moest toestaan dat het spel zich voor een belangrijk deel afspeelde op de eigen helft. Na een kwartiertje zorgde slordig verdedigen van Schoonhoven dat er een Capelle-aanvaller vrij voor het doel kwam te staan en de 2 – 0 kon scoren. Na zo’n 25 minuten in de tweede helft werd het 3 – 0, toen juist Cody gewisseld was en de verdediging niet alert genoeg reageerde bij een inworp. Eigenlijk waren deze drie eerste goals dus een combinatie van iets te slordig verdedigen en wat pech.

Het vierde doelpunt kwam tot stand door een goed door lopende Capelle-aanvaller die met een hard afstandsschot keeper Corné kansloos liet. Enkele minuten later was er nog een opgelegde kans voor Capelle om de 5 – 0 te scoren, maar toen kon Corné de bal toch keren. In de ambitie om een tegendoelpunt te scoren trokken Jurrie, Niels en Matthijs af en toe ver mee naar voren, maar het mocht allemaal niet baten; Schoonhoven werd gewoon niet meer gevaarlijk genoeg.

Al-met-al was het resultaat een stevige, maar geflatteerde nederlaag; een gelijkspel zou toch zeker verdiend zijn geweest. Ondanks dit resultaat hebben we wel weer gezien dat onze jongens echt wel goed kunnen voetballen; nu het afmaken nog.