Schoonhoven 2 Kampioen!

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 2, 3e klasse D

12 mei 2012 12:30

Boer, E. den

Op de slotdag van de competitie heeft Schoonhoven 2 de titel binnengehaald in de reserve 3e klasse. De wedstrijd van vandaag moest gewonnen worden en de tegenstander Zestienhoven was tevens een directe concurrent die kans maakte voor de titel en/of nacompetitie voor promotie.

De stand was als volgt voordat de laatste competitieronde van start ging: 1. Gouda 21-41 2. BVCB 21-41 3. Schoonhoven 21-40 4. Zestiehoven 21-39

Er moest gewonnen worden om de kans te blijven behouden voor het kampioenschap of voor het veiligstellen van de nacompetitie voor promotie. Gouda en BVCB moesten winnen en speelden respectievelijk tegen Spirit en Be Fair. Spirit had theoretisch nog kans om een periodetitel te pakken en Be Fair is een ploeg waar Schoonhoven slechts 1 punt tegen heeft gehaald. In de twee weken voorbereiding was dan ook door Tristan Brouwer een bekende gezegde naar voren gehaald: "Waar er twee vechten voor een been, gaat de derde ermee heen!"

Als eerste de wedstrijd tegen Zestienhoven. Vooraf werd 'taditioneel' de bespreking bij sponsor Peet Borst gehouden. Peet had zijn schitterende accomodatie voor de selectieteams gereed gemaakt. Na de brunch werd de opstelling bekend gemaakt en onze tactiek besproken. Winnen doe je als team en onze 16 spelers moesten alles gaan geven.

Op ons sportpark lag ons hoofdveld er prachtig bij en het mooie weer voorspelde een sportieve strijd tegen Zestienhoven, een vereniging waar Schoonhoven een goede band mee heeft en de wedstrijden altijd strijd opleveren. Dit was in de heenwedstrijd al zo toen Schoonhoven een 0-2 voorsprong verspeelde en na een 3-2 achterstand toch een 3-3 uit de wacht wist te slepen. De trainers van beide ploegen constateerden voor aanvang dat Schoonhoven in een opwaartse flow zat en dat het eerste elftal van Zestienhoven nog strijd tegen degradatie. Hierdoor was Zestienhoven gehavend naar de Zilverstand gereisd maar moesten wij natuurlijk wel waken voor onderschatting.

Iets voor half ??n startte de wedstrijd en Schoonhoven liet direct voetballend zien dat er gewonnen ging worden. Veel strijd, snelle balbehandelingen, vrijlopen en spelen vanuit een sterke organisatie werd getoond. In de 4e minuut was het dan al raak nadat Robin van Elteren de bal onderschepte en de 1-0 op het scorebord noteerde door zelf door te gaan en oog in oog met de keeper de bal heel netjes afrondde. Hierna ging het snel en keek het kader Aswin Hartmann, Errol Wijngaarden en Tristan Brouwer samen met de 5 wisselspelers met bewondering en respect hoe de stand steeds werd bijgewerkt op het scorebord. In de eerste helft waren er zes verschillende doelpuntenmakers: 1-0 Robin van Elteren 2-0 Kenneth Wijngaarden na een mooie assist van Pieter Meijer 3-0 Mike Ketelaar, wederom assist Pieter 4-0 Pieter Meijer, assist Mike 5-0 Erik Hartvelt 6-0 Yassine Bojada, assist Pieter

In de rust werd gehamerd op de discipline waarmee er gespeeld werd en waar wij mee wilden doorgaan. Op dat moment was onze zaterdagcommissie, bestuur en Youri Bleijenberg druk doende contacten te leggen ?n onderhouden om te weten hoe Gouda en BVCB ervoor stonden. Op dat moment was het in Gouda en Waddinxveen 0-0 en stonden wij virtueel bovenaan! De tweede helft stond dan ook in het teken van spanning en waren de zaterdagcommissieleden in eenzelfde tempo aktief als de spelers op het veld! Arco Schilt, Hidde van As en Robert Spruit waren ingebracht voor de licht geblesseerden Kenneth en Erik en de van griep herstellende Mike Ketelaar. Robert Eisema en Tom van der Waal konden dus niet meer ingebracht worden maar zorgden wel voor een compleet en succesvol team. De score in de twee helft werd nog gecompleteerd tot een 9-0 eindstand door: 7-0 Robin van Elteren, assist Yassine 8-0 Pieter Meijer 9-0 Hidde van As, assist Yassine

Zonder andere spelers tekort te doen is er een groot compliment voor Wiebe Zwijnenburg. Normaliter aanvaller had hij zich al tweemaal kortstondig als verdediger laten zien. Door uitvallen van PC Pols en snelheid een vereiste was werd Wiebe daar gepositioneerd. En dit vervulde hij met glans en toonde hier een hoogstaand niveau. In de wedstrijd viel het zodanig op dat er regelmatig 'Alves' werd geroepen en werd er lang nagesproken over Wiebe zijn kwaliteiten op die positie.

Het laatste kwartier hoorden wij dat Gouda op een 1-2 achterstand was gekomen en BVCB op 1-1 stond. Na het laatste fluitsignaal en nadat ons 1e selectieteam had afgetrapt tegen Be Fair 1, duurde het nog ruim een kwartier tot het vreugdenieuws ons bereikte. Gouda had verloren van Spirit en Be Fair had BVCB op een 1-1 gehouden. Spirit en Be Fair hadden hun sportieve strijd geleverd waar VV Schoonhoven dankbaar voor is. Het kampioensfeest barstte los op het sportpark onder muzikale steun van onze SV-VVS en omdat Wim, Wout en Peter het 2e selectieteam van de nodige versnaperingen voorzagen. De bekendmaking van het kampioenschap en het feest zorgden ook voor enig concentratieverlies bij ons 1e selectieteam maar alle selectiespelers hoopten op een totaal goede afloop zodat het feest na die wedstrijd op het veld gevierd kon worden. Helaas werd het feest niet compleet omdat de nacompetitie voor promotie van ons 1e elftal op een haar na is gemist.

De selectieteams 1&2&3 zijn klaar voor dit seizoen. Het 3e elftal heeft nog een toernooi en de selectie gaat het seizoen nog gezamenlijk afsluiten. Zaterdag werd er al een groot feest gevierd door de selectieleden van 1&2&3, het kader ?n supporters/leden van VVS dat duurde tot de laatste uurtjes in onze Zilverstad. VV Schoonhoven werd positief op de kaart gezet in onze lokale horeca die het feest uitbundig meevierden.

Als 'trainert' heeft Tristan eerlijk gezegd wel waterige oogjes gekregen toen hij alle (!) selectiespelers hoorde zingen: "WIJ zijn kampioen!" en ietsje(?) eerder rond 01:45 uur het feesttoneel heeft verlaten. De jaartjes gaan tellen.