Nieuwjaarsspeech voorzitter vv Schoonhoven

31 december 2020 15:00

Paul van Schaik

Door de strijd tegen het Corona-virus is er dit jaar helaas geen nieuwjaarsreceptie, een evenement dat altijd een van de hoogtepunten van het jaar is. Langs deze weg wil ik samen met jullie, zoals gebruikelijk, toch even terugkijken op het bijzondere jaar 2020 en vooral vooruitkijken naar 2021.

Bekijk hier de video met de nieuwjaarsspeech

Beste leden, vrijwilligers, allen die de VV Schoonhoven een warm hart toedragen,

Terugkijkend naar 2020 staat natuurlijk het Corona-virus en de impact op onze vereniging centraal. In de historie van onze inmiddels 118-jarige vereniging is een dergelijke crisis met deze impact niet vaak voorgekomen. In maart hebben we alle activiteiten binnen onze club stil moeten leggen waarna we deze pas in juni voorzichtig hebben kunnen hervatten. Met frisse moed maar ook met veel onzekerheid zijn we vervolgens het nieuwe seizoen gestart na de zomervakantie. Helaas heeft het Corona-virus wederom roet in het eten gestrooid en zijn in oktober alle competities weer stop gezet.
Gelukkig mag de jeugd tot op heden wel door blijven trainen en onderling wedstrijden spelen. Hier is door de technische staf en alle begeleiders van onze jeugd goed op ingespeeld, zodat onze jeugd toch bezig kon blijven met hun favoriete sport.

Ook het organiseren van quarantaine-quizzen door onze supportersvereniging heeft bijgedragen aan verbinding tussen onze leden in deze moeilijke tijd.
Belangrijk om te vermelden is dat vanuit de leden, vrijwilligers en sponsoren tot op heden geen wanklank is vernomen en een ieder in deze moeilijke tijd zijn beste beentje blijft voor zetten voor onze mooie club!

Het positieve nieuws van 2020 is de realisatie van een prachtig nieuw kunstgrasveld. Met dank aan de Gemeente Krimpenerwaard is dit in de zomermaanden aangelegd. Hiermee kunnen we weer veel jaren vooruit.

Vooruitblik naar 2021
Vooruitblikken naar 2021 is natuurlijk lastig maar we geloven en hopen dat we de komende maanden toch weer kunnen gaan opstarten. Als bestuur houden we daarbij rekening met het scenario dat we pas weer volledig kunnen opstarten na de zomervakantie. Zodra de regels het weer toestaan zullen we vanzelfsprekend alles in het werk stellen om iedereen weer actief te kunnen laten zijn op onze velden. Hierbij hopen we dat de huidige regels voor de jeugd gehandhaafd blijven zodat zij actief kunnen blijven.

Met het vizier richting het volgende seizoen hebben we overigens met Raymond van der Kort en Ari Nagtegaal overeenstemming bereikt dat zij ook volgend seizoen onze trainers zijn voor de selectie.
 Overigens blijf ik, net als in andere jaren, de wens uitspreken dat we binnen de VV Schoonhoven ook het meisjes- en damesvoetbal kunnen opstarten.

Financieel hebben we het afgelopen jaar mede door subsidies en bijdragen van de overheid de schade redelijk kunnen beperken. Het vooruitzicht dat de kantine de komende maanden nog gesloten zal blijven, betekent wel dat we dit seizoen naar verwachting een fors verlies zullen leiden. Gelukkig hebben we stevige financiële buffers waardoor de continuïteit van onze vereniging niet in het geding komt. Deze financiële buffers hadden we echter natuurlijk graag voor andere zaken willen gebruiken.

Voor ons is ook belangrijk dat met de gemeente Krimpenerwaard afspraken worden gemaakt over de harmonisatie van het gemeentelijk beleid en de daarbij behorende financiële afspraken met de 10 voetbalverenigingen. Dit traject heeft helaas vanuit de gemeente te weinig voortgang met de onzekerheid die daarbij hoort, waardoor het maken van toekomstplannen wordt belemmerd.

Qua verbeteringen aan ons complex zijn we een traject aan het voorbereiden om onze huidige verlichting te vervangen door LED-verlichting hetgeen vooral voor veld 3 geen overbodige luxe is en daarnaast ook op het gebied van duurzaamheid een belangrijke stap is. Ook worden er plannen gemaakt om de kantine van een permanente overkapping te voorzien en eventueel een verbouwing te laten plaatsvinden van de kantine zelf.  Gezien de onzekere tijd en de benodigde financiële middelen zullen we hier wel keuzes moeten maken. We gaan over deze trajecten mede in gesprek met de Businessclub en komen zodra de plannen rijp zijn voor besluitvorming hier zeker bij de leden op terug.

Graag sluit ik af door jullie allen een voorspoedig en bovenal gezond 2021 toe te wensen. Laten we vooral de huidige regels met elkaar respecteren. Des te eerder zien we elkaar weer in 2021 langs de lijn op ons mooie complex!

Namens het bestuur van de voetbalvereniging Schoonhoven,

Paul van Schaik

Bron: Bestuur vv Schoonhoven